donderdag 13 september 2012

Overleef het spitsuur van thuiskomen

Voor veel werkende ouders is de tijd tussen thuiskomst na het werk en het naar bed gaan van de kinderen een waar spitsuur. De kinderen zijn moe en hebben honger, jij bent ook moe na een drukke werkdag en moet nog tig dingen doen. De kinderen willen aandacht, jij probeert koortsachtig te bedenken wat je vanavond op tafel moet zetten. Doe je schoenen uit, haal diep adem en volg onderstaand plan:
 
1. Geef de kinderen een snack
Geef de kinderen zo snel mogelijk een gezonde snack. Plakjes komkommer, cherry tomaatjes of worteltjes stillen alvast de eerste trek. Bovendien hebben de kinderen op deze manier de vitamines alvast binnen.

2. Geef de kinderen aandacht
De kinderen hebben je de hele dag niet gezien en willen graag vertellen wat ze hebben gedaan. Gun ze die tijd. Maak er een ritueel van dat je tien minuten de volle aandacht voor hen hebt om hun verhalen te horen.

3. Laat de kinderen helpen
De kinderen vinden het heerlijk wanneer ze kunnen helpen. Ze kunnen de groente snijden of het bestek op tafel leggen.

4. Zet de kinderen voor de tv
Pedagogisch gezien misschien niet helemaal juist. Maar de kinderen zijn moe, jij bent moe. Waarom zou je nu moeilijk doen?

5. Maak een gemakkelijke maaltijd
Het liefst wil je elke avond een verantwoorde maaltijd op tafel zetten. Er zijn voldoende mogelijkheden om snel iets gezonds op tafel te zetten. Maar soms lukt dat niet. Dan las je een avond in met brood met gebakken ei. De kinderen zullen dat zeker waarderen.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen