zondag 27 januari 2013

Tien timemanagement tips voor werkende moeders

Timemanagement zorgt voor meer efficiëntie in je werkzaamheden, de tips zijn zowel thuis als op het werk te gebruiken.

1. Stel prioriteiten
Zelfs met de beste timemanagementtips kun je niet alles doen. Er moeten prioriteiten gesteld worden. Wat ga je doen?

Doe de belangrijkste en/of lastigste klussen het eerst, dan heb je die alvast gedaan. Dat geeft je een goed gevoel. Stel deze klussen niet uit, het moet toch een keer gebeuren en het zorgt er alleen maar voor dat de klus in je hoofd blijft zitten.

2. Zorg voor routine
Over de zaken die al routine zijn hoef je niet meer na te denken. Die energie kun je dus besteden aan andere zaken. Leg je spullen op vaste plaatsen, maak standaard documenten, zorg voor een vast ritme. 

3. Maak een realistisch takenlijst per dag
Maak een takenlijst van wat je deze dag wilt gaan doen. Grote taken hak je in stukken, zodat de taak overzichtelijk is. Zorg er wel voor dat de takenlijst uit te voeren is, anders geeft het meer stress. Het is heerlijk om de taken die je gedaan hebt af te kunnen strepen. Door een takenlijst heb je overzichtelijk wat je die dag wilt doen en dat overzicht geeft structuur.

4. Zet een kookwekker
Zet de kookwekker op bijvoorbeeld 20 minuten en benut die tijd voor de klus die je voor ogen hebt, bijvoorbeeld de post uitzoeken of de kamer opruimen. Door de wekker te zetten lijkt de klus veel overzichtelijker. Na de 20 minuten kun je bekijken of je je wekker nog een keer zet voor deze klus of dat je nu iets anders gaat doen.  

5. Plan ook pauzes
Het lijkt zo logisch om hard door te werken om op die manier zoveel mogelijk werk te doen. Pauzes zijn echter hard nodig om goed te kunnen werken. Door een pauze kun je jezelf weer even opladen waardoor de klussen daarna weer sneller gaan. Na 90 minuten werken 10 minuten pauze is een mooi ritme.

6. Ga niet multitasken
Het kost veel energie om continue om te schakelen van de ene taak naar de andere taak. Het is efficiënter om langere tijd aan één taak te besteden, zodat je er goed inzit met je gedachten. Dus laat je niet afleiden door andere zaken.

7. Check e-mail en social media op vaste tijden
Je kunt op je mobiele telefoon instellen dat je voor elke e-mail, whatsapp, tweet of berichtje op Facebook een signaal krijgt. Zet deze signalen uit en bekijk deze informatie op enkele vaste tijden per dag. Je wordt anders continue afgeleid door de berichten en zeg nou zelf: hoe belangrijk is het dat je de berichten meteen leest?

8. Schrijf gedachtenspinsels in een notitieboekje
Gedurende de dag komen er heel wat gedachten en ideeën op. Schrijf deze ideeën en things-to-do op in een notitieboekje. Liefst meteen gesorteerd op onderwerp, dus things-to-do bij elkaar en ideeën over een project bij elkaar etc. Op die manier kun je je hoofd gemakkelijker leeg maken en concentreren op de taken waar je mee bezig bent en je ideeën gaan niet verloren.

9. Organiseer en ruim op
Opruimen, archiveren en ordenen zijn belangrijk om efficiënt met je tijd om te gaan. Als je je papieren meteen opruimt, hoef je ze niet een tweede keer te bekijken om te beoordelen wat je ermee moet doen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor mail. Elke dag of elke week een beetje scheelt uiteindelijk een hoop tijd en ergernis.

10. Doe leuke dingen
Door regelmatig leuke dingen te doen, heb je voldoende energie om de noodzakelijke klussen te doen. Waar krijg jij energie van?



PS via de volgende link kun je deze things-to-do lijst gratis printen:  http://www.apairofpears.com/2011/11/for-taking-to-do-list.html

2 opmerkingen:

  1. Dag Mariska,

    Ik ben journalist en heb een vraag aan je. Kan je mij mailen op l.vansadelhoff@gmail.com?

    Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zelf had altijd problemen met time management. Maar na mijn afspraak met www.makeitreal.nl was dit probleem zo goed als verdwenen. Om het nog beter aan te pakken ga ik uw tips zeker gebruiken. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen